onsdag 14. mars 2012

Varsom.no og sosiale medier

Det er tenkt en utvidet og aktiv bruk av sosiale medier sammen med varsom.no

En ting er å få distribuert eller spredt varsler og fakta så bredt som mulig, men kanskje like viktig er det å håndtere alle de spørsmål som kommer når vi eksempelvis har en flomsituasjon. I tillegg til pressen, skjer mye etterkommunikasjon (kommunikasjon som følger etter et flomvarsel) per telefon. Det betyr at selv om mange mennesker kan lure på den samme tingen, kan vi bare håndtere en og en henvendelse av gangen, og et svar til en person får begrenset spredning. Dette er tidkrevende.

Flere løsninger er planglagt brukt i tilknytning til varsom.no

Først og fremst skal vi sørge for at all informasjon på varsom er lett å videredistribuere via sosiale nettverk. Dernest ønsker vi at (flom)varsler og situasjonsbeskrivelser skal kunne oppdateres lett, uten at NVE må sende ut nytt flomvarsel. Det tenker vi løst ved bruk av mikrobloggfunksjoner knyttet til varslene. Sist men ikke minst ønsker vi at publikum skal kunne stille oss (flomvakta/NVE) spørsmål, og vi skal kunne svare på en måte som gjør at alle nyter godt av informasjonen. Det betyr i praksis en eller annen form for forumløsning knyttet til varslene våre.

Heldigvis finnes det mange løsninger der ute som vi kan ta i bruk, både på varsom.no og "andre" domener NVE bruker.

NVE har etterhvert fått litt erfaring med bruk av sosiale medier. Vi har prøvd oss forsiktig fram i enkelte kanaler, lært endel, men har fortsatt mye å gå på.

Vi skal gå mer i detalj på hvordan vi har tenkt å bruke sosiale medier på varsom.no senere, men om du vil lese litt om hvordan offentlige virksomheter har (eller ikke har) brukt sosiale medier anbefaler jeg den feske rapporten "Ensidig bruk av sosiale medier i staten", utgitt av Difi.

NVE svarte på spørreundersøkelsen, og deltok på gruppeintervju. Rapporten refererer også til NVE ved et par anledninger.

1 kommentar:

  1. Det er spennende planer dere har! Det interessant å følge hva dere kan få ut av å bruke sosiale medier på disse måtene, siden NVE er et av direktoratene som til de grader har hele landet som arbeidsområde. Det er jo mye som taler for at det kan være nyttig for flere virksomheter å bruke sosiale medier til både risiko- og krisekommunikasjon, men det er jo et av de områdene vi nesten ikke har erfaring på i Norge. Det blir interessant å følge dere videre - bra dere blogger!

    - Ingrid Stranger-Thorsen, Difi

    SvarSlett